top of page

Ce este un Game Design Document (GDD)?

  • Poza scriitorului: Robert Serban
    Robert Serban
  • 4 apr.
  • 2 min de citit

Actualizată în: acum 5 zile

Dacă ești la început în dezvoltarea de jocuri video, poate ai auzit deja termenul „Game Design Document” sau GDD.

Un Game Design Document este, practic, un plan detaliat al jocului. În acest document digital se află tot ce ține de jocul la care lucrezi, de la poveste și mecanici, până la cum arată interfața și ce sunete folosești. Gândește-te la el ca la o hartă – fără ea, riști să te pierzi în propriile idei.

Este documentul care:

  • îți clarifică ideile,

  • te ajută să lucrezi mai organizat,

  • și mai ales le explică altora ce vrei să construiești (colegi de echipă, mentori, profesori sau chiar publisheri).

    Exemplu de cuprins la un GDD
    Exemplu de cuprins la un GDD

Un Game Design Document (sau GDD) e ca o hartă pentru jocul tău. Nu există o formulă universală, dar un GDD bun te ajută să-ți clarifici ideea și să răspunzi la o mulțime de întrebări esențiale (preferabil cu o structură), cum ar fi:

  • Ce fel de joc este? Este un platformer 2D, un puzzle, un joc survival? Ce gen are și cum se simte experiența?

  • Care e ideea principală? Jocul are o temă clară sau o poveste de bază?

  • Ce face jocul special? Are o mecanică inedită? O atmosferă aparte? O combinație de genuri interesantă?

  • Ce fel de mecanici are? Poți sări, fugi, te transformi, construiești, combini obiecte? Cum interacționezi cu lumea jocului?

  • Cum se progresează în joc? Are nivele? Capitole? Se deblochează zone noi? E bazat pe scor sau pe poveste?

  • Unde are loc acțiunea? Într-o pădure magică, într-un oraș cyberpunk, în spațiu? Ce temă abordează jocul?

  • Care este finalul? Jucătorul „termină” jocul sau este un loop infinit? Există mai multe finaluri?

  • Câte niveluri vor fi? Te-ai gândit la o structură clară? Poate 10 niveluri progresive sau o hartă liberă de explorat?

  • Ce se întâmplă în fiecare nivel? Fiecare nivel aduce ceva nou? Se schimbă mediul, apar mecanici noi sau inamici diferiți?

  • Ce fel de meniuri are jocul și cum se navighează? Ai un meniu principal? Meniu de pauză? Inventar? Cum arată și cât de ușor e de folosit?

  • Ce fel de sunete și muzică vor fi? Muzică relaxantă? Suspans? Efecte sonore detaliate? Ce atmosferă vrei să creezi?

  • Pe ce platformă va fi lansat? PC? Browser? Mobil? Fiecare platformă vine cu limite și cerințe diferite.


Pagina 160 din Dirty Bomb - Game Design Document - Link
Pagina 160 din Dirty Bomb - Game Design Document - Link

Un GDD nu este un document rigid. Conținutul lui se schimbă în funcție de tipul de joc pe care vrei să-l faci. Un puzzle simplu nu are nevoie de o poveste elaborată, dar poate avea nevoie de detalii tehnice și logica nivelurilor. În schimb, un RPG poate are nevoie de o poveste bine gândită, personaje, dialoguri și o lume detaliată. Fiecare joc strălucește prin diferite elemente, iar GDD-ul le evidențiază.

Cel mai important este că GDD-ul face munca în echipă mai ușoară. Îi ajută pe toți cei implicați – designeri, programatori, artiști, muzicieni și testeri să vadă aceeași viziune. E ca un punct de referință pe care îl poți folosi pe parcursul întregului proiect. (Chiar dacă uneori se mai schimbă)

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page